wtorek, 1 grudnia 2015

Steve Bingham - wywiad dla SWL (2015)



Steven Bingham, to angielski skrzypek i dyrygent. Po ukończeniu szkoły (Royal Academy of Music) założył w 1985 Bingham String Quartet i od tego czasu jest aktywnym muzykiem zarówno na scenie klasycznej, jak i innych. Wydał wiele albumów (solo i z innymi) oraz jest autorem serii koncertów pod tytułem „Lines and loops”, podczas których prezentuje wypracowaną technikę zapętlania dźwięku skrzypiec. Od 2008 roku jest skrzypkiem koncertowego składu zespołu no-man oraz brał udział w nagraniach studyjnych, zarówno no-man i jak i Tima Bownessa. W zespole otrzymał przydomek „Maestro”.

Wywiad przeprowadziłem mailowo 10-tego lutego 2015 roku.


1. Powiedz mi coś na temat sprzętu, którego używałeś na trasie. Chciałbym również zapytać o Twoją technikę zapętlania dźwięku, brzmi rewelacyjnie. Jak to się zaczęło?

Zacząłem bawić się w „pętle” około 1999 roku kiedy grałem w zespole muzyki świata z gitarzystą Jasonem Carter
em (jasoncarter.net) i basistą Stevem Lawsonem (stevelawson.net). Używałem różnych osobnych efektów do zapętlania dźwięku, ale względnie szybko przerzuciłem się na programy z laptopa podłączone do kontrolerów midi. Mój zestaw składa się od paru lat z MacBooka Pro z zainstalowanym Logic'em lub Mainstage'em oraz pluginem o nazwie Sooperlooper. Używam aktywowanego stopą kontrolera midi Gordius aby odpalać i kontrolować zapętlanie i inne efekty.

Na koncertach no-man nie ma jednak zbyt wielu okazji do takiej zabawy więc w trakcie trasy w 2012 roku używałem stompboxa Line6 M13, który posiada podstawowe funkcje zapętlania. Miałem ze sobą moje główne elektryczne skrzypce – 5-cio strunowy model przygotowany przez Bridge Violins (z Sleaford w Wielkiej Brytanii). Głównie używałem zwykłego brzmienia skrzypiec z odrobiną pogłosu, ale na tej trasie używałem tez paru dodatkowych efektów: trochę echa, filtrów oraz przesteru i wah-wah (w "Things Change").


2. Powiedz mi więcej na temat wprowadzania partii skrzypcowych do utworów, które pierwotnie ich nie posiadały, np. w "Back When You Were Beautiful", "My Revenge on Seattle" lub "Pretty Genius". Czy improwizowałeś te partie (na próbach lub podczas koncertów) czy wyglądało to inaczej?

Głównie był to proces polegający na improwizowaniu w trakcie prób, ale w niektórych utworach grałem po prostu melodię zaczerpniętą z innego instrumentu z wersji studyjnej, koncertowej lub demo.


3. Który utwór z setu był Twoim ulubionym i najbardziej satysfakcjonującym, a który wręcz przeciwnie?

Myślę, że moje ulubione utwory, to "Wherever There Is Light", ponieważ uwielbiam tę prostą melodię i mam szansę zaimprowizować solo pod koniec, "Time Travel In Texas" bo mogę się tam pobawić dziwnymi dźwiękami, oraz "Things Change", który jest dla mnie okazją do zarzucenia grzywą! Nie wydaje mi się żeby, którykolwiek z utworów sprawiał mi większe problemy.



4. Jak wyglądało życie w trasie z zespołem no-man? Co lubisz robić w jej trakcie i czy lubisz podróżować w ten sposób?


Lubię podróżować i odwiedzać nowe miejsca, a w grupie jest to zawsze lepsza zabawa. Odstaję odrobinę od reszty ponieważ mam klasyczne wykształcenie muzyczne i zabawne były moje próby dotrzymania kroku we wszystkich quizach dotyczących rocka progresywnego, które wymyślali Tim ze Stevenem. Generalnie, to wspaniała grupa kumpli do spędzania czasu w busie.


5. Koncert w Krakowie był pierwszym koncertem najdłuższej trasy no-man od 1993 roku. Wiele faworytów publiczności było grane po raz pierwszy. Jakie są Twoje wspomnienia w związku z tamtym występem? Jaka była atmosfera za kulisami przed i po koncercie?

Bardzo się cieszyliśmy na myśl o tym koncercie. Z kilkoma występami w perspektywie czuliśmy się bardzo dobrze, a zakulisowo atmosfera była zwyczajową mieszanką ekscytacji, wyczekiwania i odrobiny nerwów. Publiczność w Krakowie była niesamowita i będąc już na scenie szybko się rozkręciliśmy, a po wszystkim czuliśmy, że zagraliśmy dobry koncert.


6. Czy jest jakiś projekt muzyczny, nad którym obecnie pracujesz?

Wiele! Mam w nawyku udzielanie się w wielu różnych projektach (zarówno muzyki klasycznej jak i innych), ale moim głównym jest w tej chwili album z coverami Petera Gabriela, który, mam nadzieję, ukaże się do końca roku i być może będzie zawierał udział wielu interesujących gości :-)


7. Dziękuję za wywiad! Jakie są Twoje najbliższe plany koncertowe?

Bardzo chciałbym zagrać trochę solowych koncertów w Europie…. może w 2016.
Mam nadzieję, że na jakimś etapie będzie więcej koncertów no-man, ale póki co nic mi nie wiadomo na temat takich planów.



........... wywiad w oryginale ............


1. Please, tell me something about the gear you've been playing on the tour. Also, I would like to ask you about your looping technique. It sounds amazing. How it came to life?

I started looping back in about 1999, when I was playing in a world music group with guitarist Jason Carter (jasoncarter.net) and bassist Steve Lawson (stevelawson.net). I used various standalone looping pedals, but relatively quickly decided to use laptop software, with midi control pedals. My looping setup for several years now has been a MacBook Pro running Logic or Mainstage, and with a plugin called Sooperlooper hosted within those programs. I use Gordius midi foot controllers to trigger and control all the loops and effects.
However there’s not much looping needed in the no-man sets, so for this tour I was using a Line6 M13 stompbox modeller, which has basic loop functions. I used my main electric violin, which is a 5-string model made by Bridge Violins in Sleaford, in the UK. I mainly used a pretty straight violin sound, with some added reverb, but also triggered a few effects for this tour - some delays for various songs, some filter effects and I used distortion and wah - in particular for Things Change.


2. Could you tell me more about incorporating violin into 'non-violin' no-man songs like: Back When You Were Beautiful, My Revenge on Seattle, Pretty Genius, etc. Did you improvise your parts during rehearsals (and live) or was the process different?

Mostly on these songs it was a process of improvisation during rehearsals, but there were some where I based the violin on other instrumental lines from either the original studio versions of the songs, or previous live or demo versions.


3. Was there any particular song in the setlist you found most interesting and rewarding to play live? Also, was there any 'troublemaker' in the set?

I think that my favourites to play were Wherever There is Light, because I loved the simple violin melody and the chance to improvise a solo at the end, Time Travel In Texas, as there was a chance to play around with weird sounds, and Things Change - as it was a chance for me to really let my hair (!) down. I don’t think there was any song that was really troublesome!


4. What about no-man's 'tour bus life'? What kinds of things do you like to do on tour to pass the time? Do you enjoy traveling on tour?

I enjoy travelling and seeing new places, and it’s always more fun with a group. I’m slightly the odd one out in the band as my background is classical, so it was great fun to trying to keep up with the rock and prog trivia conversations that Tim and Steven excel at. Basically a nice bunch of guys to be stuck in a tour bus with!

5. The show in Kraków (Poland) was the first show of the longest no-man tour since 1993. Many fan favorites were played for the very first time. What are your memories of that show? What was the atmospehere backstage before and after the gig?

We were really looking forward to the show: Having several shows to look forward to was really good and I think the feeling backstage was the fairly usual mixture of excitement, anticipation and slight nerves for the first show. The crowd in Kraków were amazing and once on stage the band really seemed to get into it’s stride and after the gig the feeling was that it had ben a really successful show.



6. Is there any musical project you're working on at the moment?

Many!! I tend to get involved with loads of different things both classical and non, but my main non-classical project at the moment is working on a Peter Gabriel covers album which will hopefully be out by the end of the year and might just have some interesting guest artists :-)


7. Thank you very much for your help! I hope to see your concert in a near future! Any chances for any gigs in Europe?


I would love to take my solo looping gig on tour in Europe……Maybe in 2016. I’m hoping there’ll be some more no-man gigs sometime, but no news at the moment. Happy to do a full interview some time.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz